Total Pageviews

Tuesday 15 April 2014

cerita tentang soto

ASSALAMMUALAIKUM....
Masa balik kampung tempohari sempat lah berhenti seketika disebuah warung yang menjual soto .Dah namanya pun SOTO WARISAN ,memang sejak dulu lagi sudah ada .Sebenarnya aku rindu sangat dengan soto ni walaupun dimana2 pun ada kalau nak beli pun tapi tak kan sama dengan soto yang ini.
Soto ni diwarisi dari zaman ibunya lagi .Walaupun aku pernah kenal pada anak peniaga ni,olehkerana sudah dimamah waktu aku tidak pasti yang mana satu.....hendak bertanya melihatkan mereka terlalu sibuk melayan pelanggan yang bersilih ganti.Bila kali pertama hirup supnya memang tak berubah langsung dengan apa yang aku makan berpuloh2 tahun yang lalu....dengan sambal cili kicapnya yang tak terlalu pedas...perghhh sedapnya.Lontong yang ada bersama soto itu pun cukup lembutnya....apa yang aku lihat mereka gunakan lontong yang dibuat sendiri....bukan lontong segera seperti setengah2 peniaga.Tapi Fateha kata rasanya biasa saja ,ibunya yang lebih feeling...teringat nostalgia2 lalu....
Masa zaman sekolah dulu gerai jual soto ni sudah ada cuma berpindah tak jauh dari tapak asal.Memang sejak dulu lagi sudah ada peminat yang tersendiri.Masa tu harga nya tak sampai pun 1RM.tapi zaman dah berubah harga pun dah berubah ...tapi tetap murah dan perkhidmatan pun pantas...sekejap je sudah terhidang di atas meja .masa kami singgah di warung tu,bukan saja orang melayu yang ramai tapi kaum lain pun tak kurang...kelihatan juga anak2 cina balik sekolah sedang menikmatinya...walau hanya sebuah warung tetap jadi tumpuan.....ntah bila lah dapat menikmati lagi...

No comments:

Post a Comment