Total Pageviews

Wednesday 25 December 2013

KERABU PUCUK UBI.

ASSALAMMUALAIKUM
             Anak dara aku suka sangat makan kerabu.Oleh itu aku bercadang hendak buatkan dia kerabu lagi untuk makan tengahhari.Sementara dia ada lagi di rumah sebelum balik ke asrama  ni aku ikut aje apa yang dia hendak makan .Fateha pun ada balik cuti study week.Anak anak ada di rumah tidak kering tangan di dapur.Tapi aku suka kalau anak anak suka makan apa yang kita masak.
            Pokok ubi pun banyak kami tanam di belakang rumah.Aku ambil pucuk ubi lalu dicelur sehingga lembut.Sementara itu udang kering (boleh juga gunakan ikan bilis),cili padi ,isi cekur,bawang merah ,bawang putih ditumbuk .Panaskan sedikit minyak dalam kuali,tumiskan bahan yang ditumbuk .Kemudian masukkan sedikit kelapa parut ,garam dan kuib ikan bilis.Sangai sehingga agak agak kering ,masukkan daun cekur yang dihiris halus.Tutup api masukkan pucuk ubi yang dicelur tadi dan digaul rata.Masukkan dalam bekas ,sudah boleh dihidangkan.Kerabu pucuk ubi ni boleh juga ditambah dengan taugeh yang sudah dicelur.
  kerabu pucuk ubi yang telah dihidang






No comments:

Post a Comment