Total Pageviews

Tuesday 24 December 2013

KERABU KACANG BOTOL

Assalammualaikum
             Untuk makan tengah hari semalam masak ala kadar ,ikan masak asam pedas,tempe goreng bersalut tepung berempah .Sayur yang ada di dalam peti sejuk sudah habis.Ronda sekejap di belakang rumah ,nampak kacang botol yang sedang elok untuk dipetik.Cuaca yang agak basah sejak sejak ni menjadikan kacang botol begitu segar,begitu juga tanaman2 lain.
             Hendak dibuat ulam,anak anak sudah tidak berminat sangat....sudah selalu sangat berulamkan kacang botol.Aku terfikir untuk buat kerabu kacang botol.Tidak perlu hendak fikir panjang ,semua yang diperlukan ada dalam peti sejuk .Aku cuma petik kacang botol agak agak dalam 20 biji ,petik juga cili padi  sedikit.Nampak pula bunga kantan ,aku patahkan 2 tangkai.
           Kerabu kacang botol ni senang aje.Yang penting kacang botol ,bunga kantan,cili padi atau cili merah dihiris nipis.Masukkan kerisik,bawang besar yang dihiris nipis ,udang kering,gaulkan semua .Akhir sekali perahkan limau kasturi.
          Sesekali bila tiada kelapa ,aku tidak gunakan kerisik.Boleh juga cili tu dibuat sambal belacan dan digaulkan pada kerabu .Yang penting gunakan krativiti sendiri ,untuk menyedapkan lagi apa jua masakan kita.Bagi aku ikut selera suami dan anak anak,sedap bagi mereka ....syukur sangat2.
                            pokok kacang botol yang tumbuh subor
                            kacang botol yang masih putik
                                          kerabu kacang botol

No comments:

Post a Comment